måndag 1 oktober 2007

A long time ago..

Ja, oj vad länge sen det var jag skrev här sist. Ärligt talat orkar jag inte riktigt skriva här idag heller, för tangenterna sitter så jävla tätt när man är förkyld. Med andra ord, ursäkta om det skulle dyka upp några missade stavfel någonstans...
Ja sen sist har det givetvis hunnits med en del grejer. Bland annat var vi ute och gick i "skogen", jag och några polare. Tydligen har det varit ett kustartilleribatteri i drift här utanför ända till 1998 eller nåt däråt, så där står stora kanoner och radarstationer och grejer till allmänhetens beskådan. Platsen kallas för Femörefortet. Vill man kan man tillochmed gå på rundtur under sommarhalvåret.


Fejk-kanon gömd iskogen. Eldröret är lite tunn plåt bara. Ser ändå rätt så respektingivande ut om inte man är beredd på att plötsligt stå öga mot öga med en kanon. :D Bilden är lite Photoshoppad, för er som inte kunde räkna ut det. ;)

Polarna på några klippor, och på den ena av dom tre riktiga kanonerna. Den där slår man inte sönder så lätt, tydligen...

Ja, sen förflöt en skolvecka rätt så smidigt, utan vidare kruseduller. Efterföljande helg var det dags för första hemresan sen jag åkte upp hit till Norrlandet. Tåget ner kändes som det tog flera eoner på sig, fast det bara gick några timmar. Tråkigaste jag har gjort någon gång i mitt liv tror jag.
Mamma jobbade på hundutställning på lördagen, så pappa och jag smet iväg på en flygdag för veteranflyg på Elsövs flygplats. Ganska trevligt, men lite torrt med flygning, mest bara en massa folk som kom och landade och gick in och drack kaffe och åt pyttipanna. Rätt okej väder vart det ändå..
Lite bilder därifrån:




Några bättre än andra kanske, och dessutom var väl inte alla farkoster särskilt gamla. Det kom faktiskt en och en annan relativt hypermodern kärra nerdimpandes också.. Nåväl.
Lördag kväll och söndagförmiddag spenderade jag iallafall med mina föräldrar, bland annat hjälpte jag dom att flytta första telejacket för att dom på ett enkelt sätt ska kunna få Bredbands-TV i vardagsrummet utan en massa lösa sladdar kors och tvärs.
Sen vart det tåg hem på söndagkväll (vilket gick bra mycket fortare, eftersom jag hade vett att ta med en bok) och efter det följde ytterligare en odramatisk skolvecka. En av dagarna gjorde vi pitot/static-test på en demorigg vi har, och när maskinen började sänka trycket i ledningarna innan vi hade öppnat kranen utbrister klasskamrat Gustav "Titta, han sitter och smygsuger!". Det tyckte jag var roligt.. ;)

Iallafall då, den här helgen körde jag upp till syrran i Karlstad, för Toyotaklubben hade en liten intärnträff i, praktiskt nog, Karlstad. Dessvärre har jag inte programvara till kameran i min Windowsinstallation just nu, så det får vänta med bilder, men jag kan väl berätta lite snabbt iallafall!
Jag körde upp redan i torsdags, för vi var lediga från skolan i fredags. Jag kom dock fram rätt sent, så jag gick och la mig nästan direkt. Jag och min systerson (vars blogg du inom en snar framtid borde kunna hitta till höger alternativt vänster om den här texten) kollade väl på nån film har jag för mig, men annars gjorde vi inget spännande den kvällen.
Eftersom träffen inte var förrän i lördags, spenderade jag fredagen med att hjälpa syster med hennes sönderslagna köksfönster, och systersonen med en soffa som han tydligen skulle knycka från en kompis (sablar vad tungt det var att dra skåpsläp med bilen!). Trevligt att få känna sig användbar litegrann också. :)
Sen när jag vaknade i lördagsmorse möttes jag av vackert väder. Nej inte precis, jag var lite ironisk där. Det fullkomligen ÖSREGNADE!!!! Och det höll i sig nästan hela dagen. Iallafall, jag rullade trots vädret iväg till flygplatsen där träffen skulle hållas, tillsammans med Karlstad Racing. Inte en Toyota såg jag där. Det var visst någon som sett mig i förbifarten på väg ut därifrån igen däremot, men det hjälper ju inte så långt..
Jag körde tillbaka ett par gånger till, men ingen dök upp. Inte hölls det några race där heller, så det var väl egentligen ingen större förlust direkt. Att gå runt och kolla på snygga bilar i spöregn är nog ingen hit precis heller.
När jag givit upp som bäst och satt hemma hos syrran med systerson och snackade om en ommöblering av hans rum (för att få in ovannämnda soffa) ringde plötsligt ordföranden på Toyotaklubben. Hoppsan, nu skulle man visst med på gokart. Vi ses om 20 minuter!
Oj då, vad fort det gick helt plötsligt, men kvällen styrdes upp riktigt bra tycker jag! Trevligt, dessutom fick mitt lag (bestående av mig och en till) tredjepris (av sex lag) i gokarten. Lite pizzeria och så efteråt förgyllde kvällen.
Sen på söndag förmiddag körde vi årsmöte med utsikt över stollarna som badade i vänern (30:e september!!!), och efter det och en snabb lunch bar det av mot Oxelösund igen.

Och tja.. Nu sitter jag här då, och är förkyld. Så kan det gå... Men nu är ni (få) som läser den här bloggen lite up to date iallafall!

Inga kommentarer: