fredag 5 oktober 2007

"Ja, då rockar vi fett då..."

God afton.
Jag tänkte egentligen gå och lägga mig nu, men nån gång ska man väl ägna några minuter åt den här bloggen också kanske.
Jag var i skolan idag. Med lite nässpray går det faktiskt riktigt bra. Sen att skoldagen var rena sömnpillret, men det är en annan femma. Jamenar, först fysik, vilket innebär matematiska uträkningar som vi inte ens behöver kunna, i 3,5 timmar. I slutet sa en klasskamrat tillochmed högt och ljudligt "Men när har du tänkt å ge dig?" varvid läraren svarar "Men jag har ju inte svarat på frågan än!". Mycket viktig fråga. Vi, som flygtekniker, kommer ofta bli tvugna att räkna på töjningen av en 8 meter lång stållina med 20 centimeters slack som det hänger en lampa på 10 kilo mitt på. För det har man i flygplan ofta. Och teknikerna gör mycket hållfasthetsberäkningar åt ingenjörerna, så att dom (som SKA ha utbildning för det) slipper, dom latmaskarna...
Och elen var väl inte bättre det. Nära fyra timmar med uträkningar av serie och parallellkopplingar. Det är varken svårt eller roligt, speciellt inte om man har spenderat tre år i gymnasiet på att göra sånt innan... Så 7,5 timmar dötråkig matte. Varför brydde jag mig om att gå till skolan i morse egentligen?
Ovanstående citat skapade ioförsig våran ellärare efter att han givit mig dom böcker vi ska ha, precis när vi gick ut ur litteraturförrådet. Jamenar, killen är kanske 40-45 iallafall (förlåt om jag är helt ute och cyklar, om du skulle råka läsa det här).

Ja, så kan man ju toppa av dagen med Die Hard 2 såhär på kvällskvisten, för det är ju en mycket bra och givande film för en som kan mycket om flyg.. Eller kanske inte...

Och nu sitter jag här, lite lätt toktrött. Ja, det är väl lika bra att bege sig ner bland täcken och kuddar, och prova drömmarnas värld istället. Risken är väl att jag får räkna matte där också...

1 kommentar:

Anonym sa...

En vis man sa till mej 1960. "vi lära icke för skolan, vi lära för livet" ganska bra att komma ihåg vid lite tristare stunder/ca