fredag 12 oktober 2007

"Om f är 0 blir R konsum."

Först matte på morgonen (x^2+x+5) och sen el på eftermiddagen (R=1/(2*π*f*c)), så det har varit en variationsrik dag. Men el är iallafall lite kul, för det går att applicera på något.
Prova att sätta in 0 som f i elformeln ovan så blir det inte så bra (som c kan du tillexempel ha 1, för det spelar ingen roll)... Därav rubriken. Konsum = ∞ = Oändligt.
Det man får (om man sätter in ett annat värde på f, tillexempel 50) från den formeln är resistansen när man sätter växelström på en kondensator. Fast egentligen är det Xc och inte R man får, men skitsamma. :)

Ytterligare två stillsamma dagar har det varit, inget mer fashinerande än att det var minusgrader i gårmorse, klart och nästan mörkt ute när jag gick upp, har hänt. Det vill säga inget speciellt. Detta är orsaken till bristen på trevlig läsning i bloggen. ;P

Det har iallafall gått åter en dag utan att jag har lyckats ringa och få besked om bredbandet, jag tänkte försöka uppgradera till 8/8 så att jag kan få nåt vettigt gjort här åtminstone... Jag har (har jag nämnt det) anmält mig till en kurs i Digital Bildbearbetning, och allting sänds som streamad film. Tar åratal att ladda om man sitter med 0,25 Mbit som jag gör nu..

Nej, nu babblar jag bara på för att fylla ut. Rätt värdelöst. :) Harefint!

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har ju bara bott där i 7 veckor så jag förstår att du inte hunnit fixa bredbandet/ca