torsdag 24 januari 2008

Nya prov, och ett litet paket...

Ja nu jäklar.. Två prov har vi haft idag, och till skillnad från igår kändes det riktigt bra den här gången. Ett i Modul 5, dvs digitalteknik, och det kändes nästan bara som att jag fyllde i det. Sen hade vi ett på fysiken som var lite intressant. Läraren hade, till skillnad från tidigare prov, gjort ett flervalsprov, (tre alternativ och ett är rätt) som nästan var lite roligt. Det kändes ungefär som att nästan allt han har sagt var värdelöst, men hade han inte gjort det hade jag inte klarat det. (Nu vet jag ju inte om jag har klarat det än, men nog kändes det så). Han gjorde liksom uppgifter som man fick tänka lite på, kolla i formelsamlingen lite, slå lite på räknaren, tänka lite, och tillslut blir svaret självklart. Det var roligt faktiskt.

Kom just upp från tvättstugan, hade glömt tiden.. :P Tur att man kommer ihåg nåt emellanåt.

Jo, det kom ett paket till mig idag, innehållandes ett UV-filter och ett motljusskydd, samt ett sensorrengöringskit. Filtret är främst till för att skydda objektivet mot skador, och motljusskyddet.. tja, det skyddar mot motljus. Det kan bli konstiga reflektioner. Men rengöringskittet var lätt mest värt. Det må ha kostat några kronor, men jävlar vad bra det var. Det ingår typ en lupp, som man lägger mot fattningen på kameran så att man kan titta in på sensorn. I den sitter fyra svinstarka lysdioder, som lyser upp till nära nog dagsljus känns det som. Sen får man en dammsugare med USB-anslutning (kommer med ett batteripack också, praktiskt nog), som man suger upp allt löst damm med. Sist men inte minst så följer det med som små pads på pinne, ungefär som örontops fast platta, som man har på en speciell vätska på, för att sen tvätta av fett och annat fastsittande från sensorn.
Resultatet? Kameran är renare än ny! Känns riktigt kul! Den har inte varit ren sen typ förra vintern, först nu känns det som att det skulle vara roligt att gå ut i naturen en solig dag och fota grejer mot himmeln, med lite mindre bländare och längre tider, för att få bättre skärpa. Innan var det omöjligt, det blev svarta fläckar över hela bilden av all skit.

Jag har förstås inte kunnat ta några såna bilder ikväll, eftersom det redan är mörkt när jag kommer hem från skolan. Däremot har jag sprungit runt lite här på fyren, och tagit några bilder. Jag har bara snabbfixat dom, så om nån inte är perfekt så skrik inte som en gris eller nåt, finns ingen anledning. Pallar inte skriva bildinformation heller på så oseriösa bilder.





So to speak: That's all folks!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Toppen,man kan ju räkna stenplattorna utanför Kvantum och vilka färger,men du missade insidan av din dörr! CC

Cristian sa...

Missade och missade.. :rullaögon: